Struikelstenen in Aa en Hunze

Het RHG en CVR organiseren op woensdag 15 november a.s. een lezing over de Struikelstenen in Aa en Hunze.

Harry Dijkstra (voorzitter Struikelstenen Aa en Hunze) vertelt tijdens deze lezing met behulp van een PowerPoint over de Struikelstenen in de gemeente Aa en Hunze en het verhaal achter deze gedenkstenen. Specifiek gaat hij in op de Struikelstenen in Rolde en Nooitgedacht.De lezing start 20.00 uur in de Boerhoorn, Rolde. Toegang is gratis.

De Struikelstenen zijn van oorsprong een project van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig (1947, Berlijn). Hij noemde ze Stolpersteine (letterlijk Struikelstenen) omdat je erover struikelt met je hoofd en je hart en je moet buigen om de tekst te kunnen lezen.

In Aa en Hunze liggen sinds 5 oktober 2021 36 Struikelstenen. In Rolde/Nooitgedacht liggen voor drie huizen 12 Struikelstenen voor Joodse Roldenaren die daar hebben gewoond voordat ze werden weggevoerd en vermoord. In de gemeente Aa en Hunze zijn in de Tweede Wereldoorlog 37 Joodse medemensen weggevoerd, waarvan er slechts 1 terugkeerde.

De lezing neemt u mee terug in de geschiedenis; naar het heden en de toekomst middels foto’s en films “Opdat we niet vergeten”.  Vanuit het verleden kunnen we het heden begrijpen en ervoor zorgen dat we in de toekomst niet dezelfde fouten maken.

Rolder Historisch Gezelschap zie ook www.rhg-rolde.nl

Struikelstenen in Aa en Hunze