Jazz & Klassiek

Ruud Bergamin wordt in Schoonhoven in 1943 geboren. Op 14 jarige leeftijd krijgt hij zijn eerste saxofoon – nadat het beluisteren van een plaatje van Sidney Bechet hem heeft “aangeraakt”.

Hij neemt les en maakt al na een jaar deel uit van de plaatselijke fanfare. In 1959 wordt hij lid van de Revival Swing Combo te Gouda en enkele jaren later lid van het Gouds Jeugd Orkest o.l.v. Jan van Dijk.

Naast zijn huidige activiteiten als saxofonist, componist, arrangeur en dirigent leidt Ruud Bergamin sinds 1980 jazzworkshops. Daar kunnen musici hun vaardigheden verder ontwikkelen.

Bergamin geeft ook inleidingen en cursussen over jazz voor geïnteresseerde luisteraars.

In de lezing Jazz & Klassiek richt Bergamin zich specifiek op de vraag in hoeverre jazz verschilt van klassiek, wat de onderlinge invloeden zijn en hoe ze elkaar kunnen inspireren.

Beeld- en geluidsfragmenten en live gespeelde voorbeelden op saxofoon verduidelijken één en ander.

Jazz & Klassiek
door Ruud Bergamin