Lezing over Rutger Kopland

I.s.m. Bibliotheek Rolde

Oud-docent Nederlands Friso Bavinck uit Haren spreekt over de dichter en inwoner van Glimmen, Rutger Kopland (1934-2012).

De houdbaarheid van Literatuur is beperkt. Schrijvers staan even volop in de schijn werpers: via boekenbijlage, tv en social media wordt hun werk erin geplugd. Hun boeken vliegen de winkel uit en dan wordt het stil. Tot de volgende hype. Overigens is het zelden de poëzie die zo gepromoot wordt. Een gevleugelde uitspraak: De ene helft van Nederland schrijft gedichten, de andere helft leest ze niet!

Maar het werk van Kopland blijft lezers trekken. Wat is het dat het lezen van zijn gedichten de moeite waard maakt? Zijn thema’s, zijn bedrieglijk eenvoudig taalgebruik, zijn humor, zijn natuurbeschrijvingen? En wie is die man die zich achter dat pseudoniem verschuilt en van zichzelf zegt:  ‘ ik kijk en kijk in dat gezicht/en inderdaad – ben ik dat?

Aan de hand van een selectie van zijn gedichten, gepresenteerd met voordracht, beelden en filmfragmentjes proberen wij, Saakje en Jan Spoelstra, Friso Bavinck, daar met u achter te komen.

Friso Bavinck

Lezing over Rutger Kopland
door Friso Bavinck, Saakje en Jan Spoelstra

Dinsdag 16 april 2024