De geurige wereld van thee, koffie & chocola was een boeiend verhaal.

Margaret heeft haar lezing bijgesteld en er een prachtig verhaal met schitterende beelden over thee aan toegevoegd.

Het onderwerp is alledaags, maar Margaret zal u met deze lezing weten te verrassen. “Koffiedrinken is een wereldwijde gewoonte én een ritueel tegelijk. Uitdrukkingen als “opkikker”, “bakje troost” en “een kop rechtop” verwijzen naar de stimulerende werking van koffie.

Rond het jaar 1000 wordt voor het eerst koffie gezet, waarna koffie drinken vanaf 1700 een elegante mode wordt voor heren uit de gegoede burgerij die elkaar ontmoeten in het koffiehuis. Pas in de 19de eeuw ontstaan de huiselijke koffiekransjes voor dames.

De herkomst van chocolade is van rond 600 na Chr. waar Maya’s en Azteken van geroosterde cacaobonen met water en kruiden een tamelijk bittere godendrank xocoatl maken. De Spanjaarden veroveren begin 1500 Mexico èn het recept van chocolade. De drank wordt in Spanje gezoet met honing, suiker en specerijen.

Chocola blijft lang een luxe product. De dichter-dominee Peter de Génestet zei het al: “ik zie, liever dan in druk, mijn naam in chocolade!”

De geurige wereld van thee, koffie & chocola was een boeiend verhaal.
door Margaret Breukink

Dinsdag 08 oktober 2019