Bertolt Brecht en Helene Weigel, Lotte Lenya en Kurt Weill

Twee paren in het roerige Berlijn rond 1930: Bertolt Brecht en Helene Weigel, Lotte Lenya en Kurt Weill

Lezing door Marianne Vogel

De meest legendarische toneelstukken van Bertolt Brecht ontstonden in de roerige jaren voor Hitlers aantreden. Exemplarisch voor die tijd is de ‘Dreigroschenoper’ (1928) met de wereldberoemde uitspraak ‘Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral’. Brechts stukken zijn mede onvergetelijk geworden door het acteertalent van Helene Weigel, de muziek van Kurt Weill en de zang van Lotte Lenya.

In de lezing volgen we deze vier moedige en fascinerende mensen, die (over)leefden in het chaotische Berlijn rond 1930, waarin straatgevechten tussen nazi’s en communisten aan de orde van de dag waren. U kunt genieten van bijzondere beelden die de sfeer van die tijd oproepen. Ook muziek komt aan bod, zoals het prachtige lied ‘Seeräuber Jenny’ van Lenya en een lied gezongen door Brecht zelf.

Over Marianne Vogel:

Marianne Vogel is sinds 2006 eigenaar van De Bosvogel Coaching (stress, spanning en burn-out). Ze begon als germanist en werkte o.a. aan de universiteiten Freiburg, Leipzig en Groningen. Uit die achtergrond put ze inspiratie voor haar literaire Berlijn-thrillers. Verschenen zijn tot dusverre: ‘Gedeelde stad, geheelde stad’ (2012), ‘In de schaduw van Marlene Dietrich’ (2014), ‘Communistengoud en kerstengelen’ (2016), ‘Geest en beest’ (2016) en ‘Brecht gaat voor recht’ (2018). Marianne woont en werkt in Assen.

Bertolt Brecht en Helene Weigel, Lotte Lenya en Kurt Weill
door Marianne Vogel